Seguint els criteris actuals de compatibilitat dels
materials utilitzats amb els que formen el patrimoni arquitectònic, l'ús de la
calç és inqüestionable en el camp de la restauració i de la recuperació i
protecció del patrimoni. Tot i així les següents aplicacions de la calç que es
detallen, són aplicables tant en el marc del patrimoni com en l'obra nova, sota
un criteri de prioritzar una construcció més sostenible que l'actual.
Aigua de Calç
Després de l'apagat amb excés d'aigua de la calç aèria,
queda en superfície una capa d'aigua carregada de cristalls mil·limètrics
d'hidròxid de calci, que després de reposar durant 24h queda totalment
transparent.
Cal recordar ,que alguns texts també comenten que es
pot obtenir aigua de calç deixant reposar durant 24h una barreja d'una part de
calç hidratada (ja sigui en pols o en pasta) en 10 parts d'aigua, tot i que amb
aquest sistema s'obté un material de baixa qualitat.
L'aigua de calç s'utilitza per dissoldre els pigments
inorgànics que es vulguin afegir a la calç per tenyir-la, per dissoldre la calç
en la formulació de pintures de calç, i amb petites quantitats de pigments
dissolts per aplicar veladures i aiguades sobre suports calcaris.
A més també es pot utilitzar com a consolidant de
pedres calcàries, morters i estucs de calç, donat que és totalment compatible
al tractar-se del mateix material simplement molt dissolt en aigua. No crea cap
capa, tornant a donar cohesió als substrats amb descohesió i disgregats,
gràcies a que es tracta d'hidròxid càlcic dissolt que per carbonatació amb el
CO2 de l'aire, es transforma en carbonat càlcic com el suport.
Tot i així cal tenir en compte que cal realitzar
l'aplicació, a pinzell o per aspersió, diverses vegades (fins 8 o 10 cops
segons l'estat del suport) i esperar que carbonati entre cada aplicació.
Dins del camp de la restauració, actualment s'està
utilitzant la nanocalç, que és hidròxid càlcic en dimensions nanomètriques
dissolt en alcohol, i que al tenir una dimensió de partícula tant petit penetra
amb molta més profunditat, i no requereix tantes aplicacions per aconseguir la
mateixa consolidació que amb aigua de calç.
Morters de calç
Un morter de calç és una pasta formada per un lligant
o aglomerant (calç), una càrrega o agregat (àrids i sorres) i aigua. En unes
proporcions determinades segons la seva aplicació, i que endureix amb més o
menys temps, segons les condicions climatològiques.
La funció del lligant és per tant la de donar cohesió
a l'agregat, i aquest a la seva vegada actua com a esquelet de la pasta,
donant-li més volum i resistència, i evitant la retracció (si té la proporció
adequada), per tant no es tracta d'un material completament inert.
D'altra banda si el lligant és la calç aèria, aquesta
aporta al morter:
Elasticitat, treballabilitat, flexibilitat davant dels
esforços mecànics, i transpirabilitat, és a dir permet l'evaporació de l'aigua
interna cap a l'exterior, afavorint també que les sals solubles dissoltes en la
humitat dels murs i terrenys surtin cap a l'exterior, i per tant no trenquin
l'estructura interna del morter.
Tornant a les càrregues, com hem vist tenen una funció
molt important en la durabilitat dels morters, i es classifiquen segons les
dimensions dels seus grans (granulometria) en: sorres fines, sorres mitjanes i
sorres grolleres. Quan més fines siguin més fàcils de treballar serà el morter,
i en canvi quan més grans siguin més resistència mecànica tindrà el morter.
Sempre que es treballi amb morters de calç s'haurà de
tenir cura amb les condicions climàtiques durant l'aplicació, donat que
aquestes poden influir negativament en el procés de carbonatació. Per aquest
motiu es recomana treballar sempre per sobre dels 5ºC i per sota dels 30ªC de
temperatura, a la vegada que en ambients no molt humits, amb una humitat
relativa entre el 40% i el 60%.
Amés caldrà realitzar les barreges sempre a ma o amb
batidor elèctric, donat que si s'utilitzés una formigonera la calç en pasta
s'enganxaria a l'interior de les parets dificultant la barreja dels materials.
Segons l'ús i aplicació del morters de calç aquests es
classifiquen en:
-
Morters per obres de fàbrica
-
Morters per revestiments arrebossats i lliscats
-
Morters per pavimentacions
Cadascun d'aquests tindrà una composició d'àrids
diferent, tant sigui per la seva naturalesa geològica com per la seva
granulometria, i també una proporció entre lligant i càrrega diferent.
-
Els morters per obres de fàbrica, es poden elaborar amb diferents tipus d'àrids, ja
siguin calcítics o silícics, i les proporcions més utilitzades entre lligant i
càrrega són 1:2 o 1:3, segons la granulometria de l'àrid emprat, quan més gran
sigui aquesta més lligant necessitarà.
-
Els morters per revestiments canvien la granulometria dels àrids segons si es tracta: de la capa
d'anivellament (esquerdejat) i de les primeres capes (arrebossat) on són més
grollers, o de les últimes (lliscat) on són més fins. A més també canvien les
proporcions entre lligant i àrid en cadascuna de les capes, sent més pobres en
calç les primeres (capes magres) i cada cop més riques les últimes (capes
grasses). Cal tenir en compte que cada capa (menys l'esquerdejat) s'aplicarà
una sobre l'altra, per assegurar una bona unió entre elles, quan l'anterior
hagi començat l'assecatge però encara estigui humida, és a dir quan ja hagi
començat a tirar (dura al tacte) però encara no hagi carbonatat.
Els gruixos de cadascuna de les capes
vindran determinats per la granulometria dels àrids emprats, tot i que cal
tenir en compte que sempre serà millor aplicar més capes fines que una de molt
gruixuda, donat que la carbonatació de la calç sempre és de la superfície cap a
l'interior del morter.
Sobre
els revestiments lliscats es poden realitzar molts tipus d'acabats, com són:
remolinat,
raspat, amb llana d'esponja, llis rentat, llis amb llana.
-
Els morters per pavimentacions amb calç es troben en les restes arqueològiques i
edificis al llarg de tota la història, fins l'aparició del ciment. La
característica principal d'aquests paviments és que sempre eren hidràulics, és
a dir compostos de diferents barreges d'àrids, calç aèria i materials
hidràulics (puzzolanes, cendres, ceràmica triturada) o de calç hidràulica
natural, atès que la hidraulicitat sempre està acompanyada d'una resistència a
la compressió més elevada que en els materials aeris. I en alguns casos trobem
aquest paviments decorats amb mosaics, també lligats amb calç.
Actualment és molt rar realitzar
paviments en calç, donat que de manera general es considera que no és prou
impermeable a les humitats del terreny i que no és prou resistent a la
compressió en relació al ciment. Però tot i així, dins el camp de la
bioconstrucció cada cop s'utilitza més el bioformigó (formigó que té com a
lligant calç hidràulica) i els paviments
treballats amb calç hidràulica. Justament per la seva capacitat de
transpiració que evita la creació d'espais estancs i per la seva elasticitat,
que permet l'adaptació del paviment als moviments del terreny o de les
estructures.
Un exemple de l'aprofitament
d'aquestes propietats, el trobem en els paviments dels palaus venecians des del
s.XI al XVIII, amb els terrazzi veneziani, que a causa de les
cimentacions de fusta dels palaus estaven subjectes a moviments importants, i
es requeria l'ús de materials capaços d'adaptar-se a aquests esforços, és a
dir, paviments que poc rígids al contrari dels realitzats amb ciment.
Estucs de calç
Històricament la paraula estuc s'utilitzava per definir
qualsevol revestiment format per una barreja (morter) de calç i àrids de
marbre, que permetia ser tenyit i treballat per obtenir diferents tipus
d'acabats. Tot i que les primeres capes també es podien realitzar amb sorres
comuns, també s'anomenaven estucs si les últimes capes contenien àrids de
marbre.
En canvi, actualment, s'utilitza la paraula estuc per
anomenar qualsevol revestiment amb un acabat mínimament treballat,
indiferentment del lligant que s'hagi utilitzat ja es tracti de guix o de
qualsevol resina sintètica actual.
Els diferents estucs que
es detallen a continuació, tenen com a característiques principals que:
- estan formulats amb calç aèria en pasta, donat que és la calç que més
varietats diferents d'acabats permet,
- que les primeres capes d'aquests estucs són estàndards, és a dir,
aquestes seran molt semblants per tots els tipus d'acabats que es vulguin
realitzar a sobre, sent l'element diferenciador entre els diferents estucs,
l'acabat de les capes finals, i
- que tots permeten la coloració amb pigments minerals inorgànics (terres
i òxids), ja sigui en la massa del morter en totes les capes o només les
últimes, o com aplicat com a pintura sobre la superfície encara fresca. Cal
tenir en compte que per tenyir pastes de calç, sempre s'han de barrejar abans
els pigments amb aigua o aigua de calç (més idònia, sobretot tot quan només es
vol per pintar) i amb aquesta barreja tenyir la calç sola sense els àrids.
Per tant a partir del
tipus d'acabat que es realitza sobre un estuc de calç, existeix les següents
variants:
- Estucs lliscats (rentats o no, brillant o mate)
- Estucs lliscats destonificats (amb capes finals superposades de diferents colors)
- Estucs lliscats acabats al foc (estucs planxats), que consisteix en aplicar una barreja de calç líquida i sabó (la tinta) sobre l'estuc lliscat encara fresc, i treballar la superfície amb uns ferros calents, fins obtenir un acabat llis i brillant com un mirall, gràcies a la recristal·lització en superfície dels cristalls de carbonat càlcic.
- Estucs lliscats planxats en fred (mitjançant llanes de plàstics, però només per interiors)
- Estucs lliscats amb imitació de marbre i acabat al foc
- Estucs amb acabat de Marmorino (tècnica d'imitació de marbre mitjançant el treball amb cera i escalfor de la superfície de l'estuc lliscat i pintat, descoberta pels romans i recuperada durant el s.XIV fins el s.XVIII sobretot al nord d'Itàlia)
- Estucs lliscats i acabats amb pintura al fresc (pintura mural, fresc, buon fresco), és a dir aplicant les decoracions pintades quan l'estuc encara és fresc, aprofitant el procés de carbonatació de la calç. Perquè a mesura que l'estuc es va secant de la superfície cap l'interior, la humitat de l'estuc va sortint, des de l'interior cap a la superfície, plena de cristalls d'hidròxid càlcic dissolt que carbonatarà en superfície, creant una capa finíssima i transparent de cristalls de carbonat càlcic, que protegeix els pigments (dissolts prèviament en aigua de calç) de la pintura en el seu interior.
- Estucs rústics (remolinats, llana d'esponja...)
- Estucs llaurats amb imitació de pedra (amb parts lliscades o no)
- Estucs llaurats amb imitació de totxo (però amb la superfície lliscada)
- Estucs llaurats o raspats amb serra o carda
- Estucs esgrafiats, que consisteix en la superposició de capes d'estuc amb diferents colors, i que abans de que s'assequi es talla i rasca la capa superficial seguint les línies d'un dibuix previ, deixant al descobert la capa inferior de diferent tonalitat i/o textura, obtenint diferents acabats: esgrafiats amb fons lliscat i superfície lliscada, llaurada o planxada; esgrafiats amb fons llaurat i superfície lliscada, llaurada o planxada.
Una última tècnica que
cal destacar és el Tadelakt, que tot i realitzar-se amb calç no es podria
considerar un estuc tradicional, donat que no porta àrids de marbre ni cap
càrrega, a part de les impureses de la calç emprada.
Es tracta d'una tècnica
molt antiga del Marroc, que s'utilitzava per revestir espais molt humits o amb
aigua constant, com els hammams, les cisternes d'aigua i fonts, donat que
impermeabilitzava els murs. Però amb el temps anat agafant una funció més
estètica i decorativa afegint coloració a les pastes.
Per fer el Tadelakt
s'utilitza la calç dèbilment hidràulica que es produeix, de manera artesanal,
en la zona de Marrakesh, que sense barrejar-se amb res més que no sigui aigua
s'estén en el mur en una sola capa, i seguidament es treballa amb còdols de riu
fins obtenir una superfície compacta i llisa, sobre la que s'obté lluentó
mitjançant el treball continuat amb còdols i sabó negre.
Pintures de calç,
Encalcinats i Eixalbats:
La tècnica de dissoldre
calç aèria en aigua fins obtenir una textura de pintura, ha estat durant la
història el sistema més emprat per recobrir els revestiment en interiors i
exteriors, tant sigui per una qüestió de baix cost com per higiene, donada la
causticitat i acció desinfectant de la calç.
Amb el temps, pintar amb
calç ha quedat totalment substituït per l'ús de pintures sintètiques, que no
faciliten la transpiració dels murs i contenen COV's, amb la conseqüent
contaminació de l'ambient de l'habitatge, i del medi tant durant la seva
producció com quan es convertixen en residus.
En canvi pintant amb
calç es guanya en salubritat i transpiració dins dels habitatges, a la vegada
que compatibilitat amb els revestiment de calç, i facilitat de superposar totes
les capes que siguin necessàries quan s'ha de repintar.
També cal destacar que
pintant amb calç s'obté una qualitat i un valor estètic que no s'obtenen amb
les pintures convencional, donat que la calç no cobreix sinó que té
transparència, gràcies a com reflecteixen la llum tots els cristalls
mil·limètrics de calcita que formen la superfície que aporten una certa vibració òptica a la
superfície (mitjançant la doble refracció), encara més accentuada quan
s'utilitzen colors o es barregen aquests. Aquesta lleu transparència de la
calç, també permet que els colors o la lluentó dels àrids es percebin en
superfície, donant més vibració òptica al mur i per tant més profunditat.
Dins d'aquesta tècnica
es poden distingir tres productes:
- Les pintures de calç, s'apliquen a brotxa o
pinzell gruixut i s'obtenen dissolent calç hidratada (molt millor en pasta) en
aigua de calç, en una proporció entre 1:3 i 1:6, segons la densitat i capacitat
de cobrir que es vulgui obtenir.
Les pintures de calç poden ser blanques o amb colors, sent necessària la
dissolució prèvia dels pigments inorgànics (terres i òxids) en aigua de calç,
fins obtenir una pasta que s'afegeix a la calç abans de diluir-la. Es recomana
no superar amb els pigments d'òxids el 10% del volum de la calç abans de
dissoldre, i el 5% en el cas dels pigments terres. Tot i així, si es volen
aconseguir colors molt intensos es pot arribar a afegir un 1% d'acetat de
polivinil, però en detriment de les propietats de transpiració de la calç.
-
Els encalcinats segueixen la tradició de l'aplicació de calç líquida en els exteriors
dels murs de les cases en zones rurals, per aprofitar les capacitats
desinfectants d'aquest material. La diferència amb una pintura de calç és que
la dissolució en aigua de calç és més densa, en una proporció 1:2 o 1:4, i
normalment sense color. Aquest si s'aplica, també amb brotxa, quan encara està
fresc el revestiment s'obté una adherència més bona que quan s'aplica un cop sec.
-
Els eixalbats són com els encalcinats però s'afegeix una petita quantitat d'un àrid
molt fi, però també s'apliquen amb brotxa o pinzell gruixut.
Bioconstrucció:
Dins de les aplicacions de la calç en construcció,
cal tenir en compte el seu valor ecològic
sobretot tot pel que fa a la
utilització de materials més sostenibles.
La sostenibilitat de la calç ja comença des del seu
procés de producció, en el que l'emissió de
gasos tòxics a l'atmosfera (CO2)
és baixa en relació al ciment per exemple, donat que es
requereix menys temperatura
per la cocció, consumint menys combustible i per tant emetent
menys
contaminants.
D'altra banda, durant el procés de carbonatació de
la calç aèria (també de la calç hidràulica,
però en menys mesura) al absorbir
el CO2 de l'atmosfera per l'enduriment, reabsorbeix part dels
contaminants emesos durant la fabricació, gairebé 2/3 parts la calç aèria i al
voltant d'1/3 part
la calç hidràulica.
D'altra banda al tractar-se d'un material totalment
natural, no desprèn toxicitat ni COV's,
amb el conseqüent benefici per la salut
per les persones ielsseus habitatges.
A la vagada, dins dels materials de construcció
està classificada com a: material Classe A1
(sense contribució al
foc), Classe M0 (sense reacció al
foc), S1 (sense producció de fum) i D0
(sense caiguda
de partícules inflamades).
A
tot això cal afegir:
-
la
causticitat de la calç tant aèria com hidràulica, que li confereix propietats
antisèptiques i desinfectants, molt útils sobretot en espais amb humitats i activitat biològica,
-
el treball
sempre amb aigua, com a únic dissolvent de la calç, donant-li facilitat de
manipulació i neteja de les eines
-
l'elevada
transpiració que confereix als revestiments, que permet crear ambients més
saludables garantint un bon intercanvi termohigròmetric amb l'exterior, és a
dir aportant frescor durant l'estiu i protecció tèrmica durant l'hivern, amb el
conseqüent estalvi energètic que representa.
Aquest comportament tèrmic ve donat gràcies al tipus
d'estructura interior, cristal·lina amb una gran porositat que permet que la
humitat no es condensi en l'interior i s'evapori fàcilment, creant ambients
secs i que mantenen l'escalfor interior. Aquest comportament es podria comparar amb el
de les membranes tèxtils tècniques, com és el Gore-Tex®, que té una porositat que
no permet l'entrada d'aigua des de l'exterior i a la vegada permet l'evaporació
del vapor d'aigua interior, evitant la condensació de la suor del cos mantenint
l'escalfor, per tant amb un resultat molt diferent del que s'obté vestint-se
amb una membrana tèxtil totalment impermeable.
Tot
això es tradueix en:
-
una alta
permeabilitat al vapor d'aigua, és a dir una baixa resistència al pas del vapor
d'aigua a través del material, que en el cas de la calç té un valor de μ = 6, i per exemple en el cas del ciment té un
valor de μ = 20, i en
-
una alta capacitat de desprendre i transmetre calor (baixa conductivitat
tèrmica), que té un valor de λ = 0,5, i en el cas del ciment és de λ=0,8.
També
relacionat amb la seu tipus de porositat, hi ha la baixa higroscopicitat
d'aquest material, és a dir, que no atrau la humitat cap l'interior dels porus
i l'alta capacitat d'assecatge d'aquests. Aquest factor és molt important pel
que fa a l'ascensió de la humitat per capil·laritat des del terreny cap els
murs, que en el cas de materials amb porositat més petita i amorfa (com el
ciment) és molt més elevada, provocant es patologies tant comuns en les parts
baixes dels murs en contacte amb el terreny i revestits amb ciment, en els que
les sals dissoltes en les humitats que ascendeixen des del terreny no poden
sortir cap a l'exterior i acaben trencant el revestiment i separant-lo del mur.
Gràcies
a totes aquestes propietats, la calç es converteix en un material òptim per una
construcció més sostenible i saludable, podent-se utilitzar en bioconstrucció
per la realització de: murs, revestiments interiors i exteriors, pintures,
paviments i soleres.